‘In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.’ (Johann Wolfgang von Goethe – 1802)
Geschreven taal is een secundaire vorm van zintuiglijke waarneming. Taal vraagt veel energie van onze hersenen. Need or wánt to read. That’s the question. Kijk naar kinderen. De meesten lezen niet. En gelijk hebben ze. Waarom zou je lezen als je het ook kunt zien? Dus als het in één regel kan, gebruik er dan niet twee. Liever nog, zeg het met een paar goed gekozen woorden.
Met uw commerciële boodschap moet u willen zeggen wat uw doelgroep wil horen. Spreek de taal van die doelgroep en houd het kort. Laat iets te gissen over. Ja, schrijven is schrappen. Het gaat écht alleen maar om het wekken van belangstelling. ‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’. Hoeveel tweets bestaan uit alleen maar een plaatje? Gelukkig! 140 tekens is the max. Twitter is een goede leermeester in (her)schrijven. Probeer eens iets. Uw boodschap beperken tot maximaal één Twitterbericht. Liever nog korter. Om te beginnen.
En laat mij u daarbij dan eens helpen.